W naszej klasie, podjęliśmy niezwykłą podróż w czasie i przestrzeni, by poznać życie i dokonania jednej z najwybitniejszych kobiet w historii nauki – Marii Skłodowskiej-Curie. Projekt inspirowany lekturą “Mania, dziewczyna inna niż wszystkie” okazał się niezwykle inspirującym doświadczeniem zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
Książka stała się dla nas przewodnikiem po życiu Marii Skłodowskiej-Curie. Dzięki niej uczniowie mogli przenieść się do XIX-wiecznej Warszawy, poznać trudne dzieciństwo Marii, jej pasję do nauki oraz determinację w dążeniu do celu. Lektura wywołała wiele pytań i refleksji, które stały się punktem wyjścia do dalszych poszukiwań.
Chcąc utrwalić zdobytą wiedzę, uczniowie postanowili stworzyć własną klasową książkę o Marii Skłodowskiej-Curie. Każdy z nich przygotował ilustrację, rozwiązał rebusy, krzyżówki, sporządził krótką notatkę biograficzną lub ciekawostkę związaną z życiem i osiągnięciami naszej noblistki. Efektem wspólnej pracy jest piękna, kolorowa książka, która z pewnością będzie przypominać nam o tym wyjątkowym projekcie.
Zainteresowania nie ograniczyły się tylko do postaci Marii Skłodowskiej-Curie. Postanowiliśmy poszerzyć naszą wiedzę o innych polskich noblistach. Uczniowie przygotowali prezentacje, w których przedstawili sylwetki wybitnych polskich naukowców, takich jak Henryk Sienkiewicz, Olga Tokarczuk, Lech Wałęsa czy Czesław Miłosz. Dzięki temu odkryli, jak wiele zawdzięczamy polskim umysłom i jak ważne jest pielęgnowanie tradycji naukowych.
Kulminacyjnym punktem projektu były zajęcia w pracowni chemicznej. Nauczyciel chemii p. Lidia Rabiak- Adamska przygotowała dla nas kilka fascynujących doświadczeń, które pozwoliły uczniom poczuć się jak prawdziwi naukowcy. Obserwowali zmieniające się barwy roztworów, tworzenie się osadów i inne niezwykłe zjawiska. Eksperymenty te nie tylko dostarczyły wielu emocji, ale także przybliżyły świat nauki i pokazały, jak wiele radości może przynieść odkrywanie tajemnic przyrody.
Projekt poświęcony Marii Skłodowskiej-Curie był niezwykle wartościowym doświadczeniem. Dzięki niemu uczniowie nie tylko poszerzyli swoją wiedzę o historii i nauce, ale także rozwinęli wiele ważnych umiejętności, takich jak:
- praca zespołowa: podczas tworzenia książki uczniowie musieli współpracować ze sobą, dzielić się zadaniami i wspierać się nawzajem;
- kreatywność: przygotowując ilustracje i prezentacje, uczniowie mogli dać upust swojej wyobraźni i stworzyć oryginalne prace;
- umiejętność poszukiwania informacji: uczniowie samodzielnie zdobywali wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji;
- prezentacja swoich osiągnięć: podczas prezentacji swoich prac uczniowie uczyli się przemawiać publicznie i wyrażać swoje myśli w sposób jasny i zrozumiały.
Jestem przekonana o tym, że zdobyta wiedza i umiejętności pozostaną z naszymi uczniami na długo. Mam nadzieję, że projekt ten zainspiruje ich do dalszego rozwoju i odkrywania nowych pasji.