Jakie zagrożenia wiążą się z pracą w internecie:
Zagrożenie | Na czym polega/czym grozi | Jak go unikać/jak pomóc |
Niechciane i nieodpowiednie dla dzieci treści | Dziecko korzystając z Internetu może napotkać treści prezentujące przemoc lub pornografię, może zostać poddane psychomanipulacji nawołującej do popełnienia przestępstw, hazardu, narkotyków lub samobójstwa. | Trzeba uczyć dzieci odpowiedzialności, unikania zagrożeń.Stosować zapory, blokady niepożądanych treści -stosując dostępne na rynku pakiety zabezpieczające np. cenzor, opiekun, strażnik ucznia lub inne mechanizmy wbudowane w aplikacje serwerowe, programy filtrujące. |
Nękanie w Internecie | Przemoc werbalna czyli wyzywanie, poniżanie, ośmieszanie, straszenie, szantaż.Zamieszczanie w Internecie kompromitujących materiałów także sfałszowanych. Ofiara ma trudną sytuację, gdyż usunięcie kompromitujących materiałów jest często niemożliwe, trudno także odnaleźć sprawcę bez pomocy odpowiednich służb, gdyż w Internecie istnieje wysoki poziom anonimowości. | Tego trudno uniknąć, może dotyczyć każdego – warto jednak rozmawiać z dzieckiem, aby unikało niewłaściwych środowisk rówieśniczych.Nie lekceważyć problemu, gdy dziecko go zgłasza, nie wystarczy dziecku powiedzieć, żeby się nie przejmowało.Być dla dziecka oparciem i podejmować kroki oczekiwane przez dziecko, gdyż konsekwencje są niejednokrotnie najgorsze z możliwych, czyli prowadzą nawet do samobójstwa. |
Kontakt z przestępcami | Uwiedzeniem dziecka przez osobę dorosłą.Zwabienie w celu kradzieży.Zwabienie w celu zgwałcenia.Porwanie.Zwabienie w celu pozbawienia życia.Nie zawieranie znajomości przez Internet.Uczenie dziecka, by nie ufało osobom próbującym się przypodobać przez Internet.Nie zamieszczanie swoich danych w Internecie.Nie prowadzenie aktywności dającej możliwość kontaktu z dzieckiem nieznajomych (portale społecznościowe, blogi). | |
Uzależnienie od Internetu | Nadużywanie Internetu ma bardzo negatywny wpływ na funkcjonowanie w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej, rodzinnej. Dziecko uzależnione od Internetu spędza w sieci tak dużo czasu, że brakuje go na naukę, spotkania z przyjaciółmi, rodzicami, rodzeństwem. Doprowadza to do zaniku więzi rodzinnych, utratę przyjaciół, a może doprowadzić do fobii społecznej lub szkolnej, zaburzenia w normalnym funkcjonowaniu, utratę dotychczasowych zainteresowań, zaburzenia osobowości, zacieranie granic pomiędzy światem wirtualnym i realnym. | Kontrolować czas spędzany przy komputerze przez dziecko.Zachęcanie do innych form aktywności, rozwijania zainteresowań.Spędzanie czasu z dzieckiem.Poszukanie pomocy, jeśli problem zostanie rozpoznany. |
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu:
- Nie ufaj osobom, które nawiązują z tobą kontakt.
- Nigdy nie umawiaj się z osobami poznanymi za pośrednictwem Internetu bez wiedzy rodziców.
- Nigdy nie używaj webkamery podczas rozmowy z osobą której nie znasz.
- Gdy coś cię przestraszy lub zaniepokoi, wyłącz monitor i powiedz o tym rodzicom.
- Mów swoim rodzicom o wszystkim, co sprawiło, ze czujesz się zakłopotany używając Internetu.
- Nie wysyłaj wiadomości osobom, których nie znasz.
- Nie wysyłaj przez Internet swoich zdjęć lub zdjęć rodziny bez zgody rodziców.
- Nie podawaj danych osobowych na stronach, których nie znasz..
- Nie klikaj w linki, których nie znasz.
- Nie otwieraj plików niewiadomego pochodzenia.
- Nie zezwalaj na zapamiętywanie twoich haseł komputerowi innemu niż twój prywatny.
- Używaj programów antywirusowych i antyspamowych.
- Używaj komunikatorów tylko do kontaktów ze znajomymi.
- Jeśli staniesz się ofiarą cyberprzemocy, zwróć się do rodziców.
- Korzystaj z komputera umiarkowanie, gdyż długotrwałe szkodzi zdrowiu i może być przyczyną wielu innych problemów.
Jak zorganizować bezpieczne i funkcjonalne miejsce do nauki:
- w miarę możliwości dostosować ławki i krzesła dzieci do ich wzrostu i wagi ciała,
- zapewnić odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie w pomieszczeniu.
Każdy rodzic powinien sprawdzić czy miejsce do nauki dziecka na pewno jest odpowiednie do zaistniałej sytuacji i jest bezpieczne dla dziecka spędzającego wiele godzin dziennie przy biurku. Aby zniwelować negatywne skutki spędzania tak dużej ilości czasu w jednej pozycji, należy dostosować ławki i krzesła dzieci do ich wzrostu, zgodnie z zasadami ergonomii.
Przede wszystkim w pomieszczeniu, w którym uczy się dziecko, powinno być zapewnione właściwe:
- oświetlenie,
- wentylacja,
- ogrzewanie.
Zasady prawidłowego siedzenia
- Podeszwy stóp w butach lub kapciach powinny płasko spoczywać na podłodze.
- Między udami a spodem blatu stołu/biurka powinien być zachowany prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami.
- Uda od spodu nie powinny być uciśnięte przez krawędź siedziska.
- Wysokość stołu/biurka powinna być dobrana tak, żeby łokcie w przybliżeniu były na tym samym poziomie co przednia krawędź płyty stołu/biurka, gdy ramiona są w pozycji swobodnego opuszczenia.
- Oparcie krzesła powinno sztywno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.
- Między oparciem a siedziskiem powinien być zachowany odpowiedni odstęp, umożliwiający swobodny ruch dolnej części ciała.
Istotne odpowiednie usytuowanie komputera
Zasadnym jest także poinformowanie rodziców, by umieścili komputer jako narzędzie pracy w takim miejscu, by unikać nadmiernego obciążania:
- narządu wzroku niewłaściwie ustawionym monitorem w stosunku do źródła światła,
- kręgosłupa w wyniku jego niewłaściwego ułożenia podczas całogodzinnej pracy z komputerem.
Zasady właściwego usytuowania sprzętu komputerowego
- Monitor należy go usytuować bezpośrednio na blacie, a nie na podwyższeniu.
- Monitor warto ustawić bokiem do okien.
- Źródła światła nie powinny utrudniać widoczności zawartości monitora
- Komputer należy tak ustawić, aby unikać odbicia światła słonecznego od ekranu.
- Należy stosować oświetlenie, które nie uszkadza narządu wzroku.
- Klawiatura i mysz powinny się znajdować na blacie lub wysuwanej szufladzie.
- Do myszy warto stosować podpórki pod nadgarstek.
- Dziecko powinno siedzieć na krześle biurowym.
- Należy wybrać właściwe stoliki i krzesła, z odpowiednim oparciem na właściwej wysokości.
- Jeśli z tego samego stanowiska korzystają dzieci w różnym wieku, np. rodzeństwo, byłoby dobrze gdyby młodsze dziecko mogło używać podnóżków.
- Jeśli w pokoju znajduje się więcej niż jedno stanowisko pracy, należy zadbać o zachowanie odległości pomiędzy stanowiskami.