Artykuł

Projekt edukacyjny Klasy IIIA – Po co prawo?

list prezydenta

Każdy z nas żyje wśród innych ludzi. To chyba dobrze, prawda?. Dzięki temu nie jesteśmy samotni, mniej się nudzimy, mamy z kim porozmawiać, pobawić się, możemy się nawzajem lubić. Możemy także współpracować. Razem można przecież zrobić dużo więcej, niż samemu. Jaki biedny byłby świat, gdyby każdy z nas miał tylko to, co sobie sam potrafi zrobić, znaleźć, czy wyhodować. Ale przecież życie wśród innych powoduje także mnóstwo kłopotów. Nawet podczas zabawy nie zawsze zgadzamy się ze sobą. Każdy chce postawić na swoim. Trudno się dziwić – wszyscy, dzieci i dorośli mają swoje potrzeby, które nie muszą być takie same jak potrzeby innych. Jak je określić?

W związku z rozwiązaniem takiego problemu uczniowie klasy III A (obecna IV) w maju realizowali projekt z edukacji obywatelskiej „Po co jest prawo?” Aby dojść do rozwiązania i stwierdzić co wolno nam a czego nie, w jaki sposób rozwiązywać konflikty i dogadywać się z innymi, żeby nikogo nie skrzywdzić. Uczniowie zrozumieli że prawo zapisane jest po to, żeby nikt nie mógł go zmienić dla swoich korzyści. I żeby nikt nie mówił, że nie wiedział, co wolno, a czego nie. Uczniowie poznali Konstytucję, dowiedzieli się jak powstała i ile konstytucji narodziło się w Polsce. Zrozumieli skąd wzięła się nazwa naszego państwa. Co znaczy demokracja?. Jaki jest podział władzy?. Kim jest prezydent, czym zajmują się premier i rząd. Wreszcie poznali podział administracyjny Polski i rozbierali na czynniki pierwsze pojęcie „samorząd”. Zapoznali się z prawami człowieka, oraz dowiedzieli się o przysługujących im prawach obywatelskich. Równocześnie dzieci uświadamiały sobie jakie maja obowiązki wobec państwa. Zastanawiali się w jaki sposób mogą dbać o dobro wspólne. W swoich rozważaniach dotykali również pojęcia „patria”, które pochodzi od łacińskiego słowa ojczyzna. „rzeczpospolita” natomiast rzecz wspólną. Uczniowie doszli do wniosku, że patriota powinien aktywnie działać, aby w jego otoczeniu było lepiej. Uczniowie podczas realizacji projektu zwiedzili Urząd Miasta i Gminy. Spotkali się z wiceburmistrzem p. Arturem Gaszem, który wyjaśnił im wiele trudnych spraw związanych z rządzeniem i rozwiązywaniem problemów ekonomicznych, społecznych. W sposób bardzo przystępny dla uczniów przedstawił swoje miejsce w gminie. Opowiedział o tym, kto może zostać radnym, burmistrzem, starostą, marszałkiem, prezydentem. Na zakończenie uczniowie dowiedzieli się o tajemnym przejściu w budynku urzędu. Spotkanie było bardzo ciekawe i zainspirowało uczniów do przeliczania szkód wyrządzonych przez chuliganów. Uczniowie obliczyli, ile za naprawę 1 ławki/ kupionej z podatków wszystkich/ można kupić bułek, chleba, mleka, zeszytów itp. Sumy okazały się duże. W końcowym etapie dzieci pisały listy do starosty, marszałka i prezydenta o tym czego się uczą i w jakim państwie chcieliby żyć. W dniu 24.06 2016 pan prezydent Andrzej Duda odpisał uczniom.

Irena Nocek

list prezydenta

Większy tekst
Kontrast