20181129 152603

Dnia 29.11.2018 uczennice klas siódmych miały okazję na niecodzienny trening pod okiem instruktorki jogi, pani Elżbiety Gidel.

Zajęcia odbyły się w ramach projektu ,,Trzymaj formę"  jako kolejna propozycja aktywności fizycznej.

Każda z nas miała zupełnie inne oczekiwania w stosunku do jogi. Niewątpliwie jednak ćwiczenia:

  • pomagają się wyciszyć, pozbyć stresu i uspokoić umysł
  • wpływają na ładniejsze i jędrniejsze ciało
  • budują wewnętrzną siłę czy elastyczność.

Przede wszystkim joga uwalnia od napięć i usuwa efekty stresu. A stres jak wiemy jest przyczyną wszystkiego co najgorsze, nawet spadku odporności. Ponadto regularna praktyka poprawia jasność umysłu i przynosi emocjonalną stabilność.

Joga wzmacnia fizycznie i psychicznie oraz podnosi witalność, ponieważ uwalnia blokady i pozwala na swobodny przepływ energii. Wypełnia nas wewnętrznym spokojem i radością.

Z punktu widzenia czysto fizycznego joga oczyszcza organizm z toksyn i reguluje pracę gruczołów. Pozytywnie wpływa również na układ nerwowy i immunologiczny. Ponadto hamuje procesy starzenia.

Dzisiaj tylko podstawy: pozycja dziecka, koci grzbiet, pies z głową w dół, pozycja deski, pies z głową w górę, pozycja rozciągającego się szczeniaczka i na koniec ................. kompletny relaks, który najbardziej przypadł dziewczynom do gustu.

20180212 180401

15 sprawności rozwijanych podczas pływania

Według Amerykańskiego Związku Trenerów Pływania uprawianie aktywności fizycznej w środowisku wodnym rozwija 15 sprawności, takich jak:

  1. Sprawność fizyczna – pływanie jest najlepszym sportem kształtującym wysoką sprawność i kondycję fizyczną oraz zdrowie. Aspekty zdrowotne aktywności pływackiej dzieci i młodzieży oddziałują na całe życie.
  2. Pewność siebie – podczas zajęć na pływalni dziecko zyskuje pewność siebie poprzez osiąganie swoich celów i pokonywania przeszkód.
  3. Samodyscyplina – jedną z najważniejszych zalet uprawiania sportu pływackiego jest nauczenie dzieci samodyscypliny poprzez uczestnictwo w zajęciach. Proces nauczania i uczenia się pływania nie będzie skuteczny, jeśli brak w nim odpowiedniego porządku, zasad i dyscypliny.
  4. Praca zespołowa – praca zespołowa powinna wspierać, dopingować, inspirować. Możliwe jest to tylko dzięki wsparciu zarówno współćwiczących koleżanek i kolegów, jak i osoby prowadzącej zajęcia – instruktora bądź trenera pływania.
  5. Zasada ,,fair play” – oznacza przede wszystkim szlachetność w walce sportowej prowadzonej zawsze na miarę swoich najlepszych możliwości, zawsze w ramach reguł, które są dobrowolnie przyjmowane, jako warunek sprawiedliwej rywalizacji. Sport uprawiany w duchu ,,fair play” oznacza szacunek nie tylko dla rywali, sędziów, trenerów, lecz także dla samego siebie oraz sportu, który się uprawia.
  6. Ciężka praca – pływanie jest sportem, który wymaga nie tyle ogromnego nakładu pracy, ile systematyczności. Dzieci poddane procesowi nauczania i uczenia się pływania powinny być świadome, że dzięki ciężkiej i systematycznej pracy mogą osiągnąć lepsze rezultaty niż bardziej uzdolnieni rówieśnicy. Wraz z wiekiem i nabytym doświadczeniem dzieci rozumieją, że ich ciężka praca jest bezpośrednio związana z osiągniętymi przez nie rezultatami.
  7. Cierpliwość – dzieci uczące się pływać zdają sobie sprawę, że efekty ciężkiej pracy na zajęciach nie będą widoczne od razu, a dopiero za tydzień, miesiąc czy pół roku.
  8. Zarządzanie czasem – młodzi ludzie w okresie, gdy poddawani są systematycznym zajęciom w środowisku wodnym, uzyskują lepsze wyniki w szkole. Z powodu ograniczonego czasu na przebranie się przed i po zajęciach, dojazd na pływalnię czy inne czynniki związane z procesem nauczania i uczenia się pływania – dzieci muszą się nauczyć, jak organizować czas, aby ze wszystkim zdążyć.
  9. Poświęcenie – przyszli adepci sportu pływackiego uczą się, że nie można być dobrym we wszystkim (w skokach, nurkowaniu, poszczególnych stylach pływackich czy grach i zabawach), muszą z niektórych rzeczy czasowo zrezygnować, aby w innych osiągnąć sukces, bądź poświęcić więcej czasu, aby nabyć pewne umiejętności w środowisku wodnym
  10. Doskonalenie umiejętności – proces nauczania i uczenia się pływania odbywa się w środowisku wodnym, dlatego też ogromną rolę odgrywa odpowiednia technika ruchu i ciągła praca nad nią.
  11. Przyjaźń i szacunek – dziecko uczestniczące w procesie nauczania i uczenia się pływania nie musi ,,kochać” swoich kolegów i koleżanek z klasy, ale musi szanować ich i ich ciężką pracę. Wspólna ciężka praca oraz wspólny cel powodują, że z czasem dzieci nawiązują nowe przyjaźnie.
  12. Wyznaczanie celów – już od najmłodszych lat dzieci muszą wyznaczać swoje cele, aby odpowiednio się motywować do ciężkiej i systematycznej pracy.
  13. Odwaga – każdego dnia dzieci podczas zajęć w wodzie testują siebie wzajemnie i muszą czasami wygrać, a czasami przegrać. Odwaga nie jest tu cechą wrodzoną, a efektem ukształtowanym podczas zajęć sportowych na pływalni.
  14. Umiejętność doceniania wspierających osób – rodzice motywują dzieci do rozwijania nowych zdolności w odmiennym środowisku, wskazując na przydatność umiejętności pływania, instruktor, nauczyciel, trener uczą i inspirują, a dzieci wspierają się nawzajem, aby osiągnąć swoje wyznaczone cele.
  15. Współczucie – dzieci uczą się, jak ciężko jest przegrywać i nie osiągnąć swojego celu. Uczą się wtedy wspierać przegranych i doceniać wygranych.

Źródło:

www.wychowaniefiz.pl

nordik walking

Nordic walking to ostatnio bardzo chętnie uprawiana forma rekreacji polegająca na marszach ze specjalnymi kijami. Wymyślony został w Finlandii w latach 20. XX wieku, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. Pozostawał jednak formalnie nieopisany aż do publikacji Marko Kantaneva z 1997 roku.

W porównaniu do zwyczajnego marszu, nordic walking angażuje stosowanie siły do kijków z obu stron. Z tego powodu osoby go uprawiające angażują więcej partii mięśni, chociaż mniej intensywnie. Mięśnie klatki piersiowej, tricepsy, bicepsy, ramion i brzucha są również inaczej stymulowane niż w zwykłym marszu. To prowadzi do większego ich wzmocnienia niż przy zwyczajnym chodzeniu czy joggingu. Szczególnie:

  • rozwija się siła i wytrzymałość ramion,
  • łatwość wchodzenia na wzgórza,
  • spala się więcej kalorii niż przy normalnym chodzeniu,
  • zwiększa się stabilność przy chodzeniu z kijkami,
  • redukuje nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy, co daje korzyści dla osób ze słabszymi stawami i nie dość silnymi mięśniami,
  • odciążone są stawy, co jest szczególnie ważne dla osób starszych.

Nordic walking można uprawiać bez względu na wiek, kondycję czy tuszę, zarówno nad morzem, w lesie, parku oraz w górach – przez cały rok. Dobrze jest rozpocząć swoją przygodę z tą dyscypliną pod okiem instruktora, który nauczy prawidłowej techniki marszu i pomoże dobrać odpowiednie kije.

Badania wykazały, że dobry trening techniki nordic walkingu pozwala osiągnąć takie korzyści zdrowotne jak:

  • usprawnienie układu oddechowego i sercowo-naczyniowego
  • odciążenie stawów w tym dolnego odcinka kręgosłupa
  • zwiększenie poboru tlenu przeciętnie o 20 do 58%, w zależności od intensywności wbijania kijków
  • rozwija też wszystkie mięśnie kończyn dolnych, prostowników kończyn górnych, wzmacnia mięśnie tułowia, ramion i barków
  • zwiększa mobilność górnego odcinka kręgosłupa i łagodzi napięcia mięśniowe w okolicy barków.

Niewielkie obciążenie stawów u osób ćwiczących nordic walking sprawia, że jest zalecany osobom otyłym. Nie pogarsza także stanu obolałych stawów, zwłaszcza kolanowych. Ponadto w porównaniu ze zwykłym chodem, uprawiający nordic walking spala przeciętnie od 20 do 40% więcej kalorii. Kijki pomagają również w utrzymaniu lepszej postawy, równowagi i stabilności podczas chodu.

Pierwsze polskie mistrzostwa w nordic walkingu odbyły się w Gnieźnie.

W Polsce funkcjonują dwie duże organizacje: Polska Federacja Nordic Walking oraz Polskie Stowarzyszenie Nordic Walking.

20180929 114501

29.09.18r. o godzinie 10:00  uczniowie klas siódmych i ósmych wraz z nauczycielami wyruszyli na rajd rowerowy. Przejechaliśmy 30 kilometrów podziwiając malowniczą Krainę św. Anny.

Rajd był realizacją programu „Trzymaj formę“ oraz Europejskiego Tygodnia Sportu.

Wszyscy świetnie się bawiliśmy i uznaliśmy, że trzeba takie integracyjne spotkania organizować częściej.